De vierde week - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Jordy Jonkmans - WaarBenJij.nu De vierde week - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Jordy Jonkmans - WaarBenJij.nu

De vierde week

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

03 Oktober 2014 | Tanzania, Moshi

Deze week mijn reisverslag een dag eerder omdat ik niet weet wanneer ik weer internet heb. Dit was een vreemde week, ik nam deze week afscheid van de groep en vertrek vandaag om 20:45 lokale tijd richting Amerika.

Zaterdag ben ik voor het laatst uitgeweest in Tanzania, we gingen eerst naar een grote club met live Afrikaanse muziek. Het was een club met zowel binnen- als buitenruimte wat het heel gezellig maakte. Doordat er Afrikaanse muziek werd gespeeld waren er veel Tanzanianen. Na een paar uur besloten we om naar de andere club te gaan waar we al eerder zijn geweest. Zondag was weer een saaie rustdag want we hebben niks anders gedaan dan slapen en en lezen.

Maandag was de laatste officiële werkdag, we hadden de toiletpot gemaakt en het toiletgebouw geschilderd. Gelukkig hadden we alles af gekregen en konden we de volgende dag het toiletgebouw aan de eigenaar overhandigen. Dinsdag gingen we eerst de mama's helpen, de mama's zijn de moeders. Eerst gingen we hout verzamelen zodat we 's middags konden gaan koken. Het hout gingen we kappen met machetes, dit was vrij zwaar werk in de zon. Ik was zo dom om mijn handschoenen te vergeten waardoor ik vrij grote blaren op mijn handen kreeg en deze vervolgens opengingen. Aan het einde van de ochtend gingen we het hout vastbinden en vervolgens op onze hoofden naar de woningen van de mama's brengen. 'S middags gingen we dan koken. We maakte twee onderdelen van gerechten, van het ene ben ik de naam vergeten en het andere heet 'chapaties'. Chapaties heb ik regelmatig gegeten op het kamp. Het zijn een soort van grote pitabroodjes.

Dinsdagavond was mijn laatste avond op het kamp, het was een gezellige avond geworden. Woensdag ochtend vertrok ik om 8:30 richting Moshi. Het was den vreemde en emotionele ochtend. Na het afscheid nemen getrokken we dan richting Moshi. De busreis verliep zonder problemen en ik kon weer wat van het land zien. Tijdens de busreis dat ik al veel terug aan de groep. Rond half 5 waren we aangekomen in Moshi, om 6 uur zouden we opgehaald worden om naar de pizzeria te gaan. Ik had nu voor het eerst na bijna 4 weken echt even privacy, gedurende die anderhalf uur miste ik de groep erg en dacht weinig na over Amerika. Ik was dus ook blij toen het 6 uur was en met de twee andere naar de pizzeria gingen.

Gisteren ben ik op safari geweest naar het Tarangine park. Ik heb daar veel olifanten, giraffen en zebra's gezien. We hadden ook het geluk dat we een cheeta zagen die daar nauwelijks voorkomen. Helaas hadden we geen leeuwen gezien.

Vandaag is dus de dag dat ik naar Amerika ga, ik kijk er erg naar uit. Ik vertrek hier om 20:45 lokale tijd, ik land om 7:15 op Schiphol en vertrek om 9:50 lokale tijd richting Los Angeles. Ik land om 11:50 lokale tijd op LAX waarna ik om 15:00 lokale tijd met de trein richting San Diego vertrek. Daar kom ik om 17:47 lokale tijd aan waar ik vervolgens door de groep word opgehaald.

Ik wil afsluiten met te zeggen dat ik een fantastische en onvergetelijke tijd heb gehad hier in Tanzania. En dat ik Camps International (de vrijwilligersorganisatie) en de groep hiervoor wil bedanken.

Jordy

  • 03 Oktober 2014 - 11:53

    John En Anja:

    Tja Jordy "partir c'est mourir un peu", toch ook een goed teken, zo'n besef dat je daar iets achter laat.

    Dat hout sjouwen met blaren op je handen zal niet meegevallen zijn. Hoe is het nu met die wonden? Ik zou ze maar goed verzorgen; lukt dat een beetje?
    Fijn dat je een gezellige laatste avond hebt gehad! en in ieder geval toch 3 van de big five hebt gezien (welke zijn die five eigenlijk?!).
    Dan nu weer een hele reis voor de boeg, in allerlei tijdzones ook nog. We hopen dat je in die reistijd een beetje kunt "schakelen", om je weer te richten op wat daar in Amerika komen gaat.
    Vast heel veel plezier daar en we zijn natuurlijk heel benieuwd naar je eerste indrukken; keep in touch!
    xxx John en Anja

  • 03 Oktober 2014 - 16:32

    Janny Jonkmans:

    Hoi Jordy, wat gaat de tijd snel he? Heel fijn dat je het super hebt gehad.
    Wens je ook een hele fijne tijd toe in Amerika! Groeten uit Harlingen.

  • 03 Oktober 2014 - 18:43

    Wilma En Ed:

    Hoi Jordy

    Wat geweldig jouw toespraakje op de verjaardag van jouw moeder. Toen konden wij jou ook even life zien. Ook jouw telefoontje viel in zeer goede aarde. Wat fijn dat jij ook ervaring hebt opgedaan met vrijwilligerswerk in een land buiten jouw comfortzone. Een ervaring waar jij nog lang op zult terugkijken. Het gemis van vertrouwde groeps vrijwilligers had jij in het begin echt niet verwacht. Fijn dat jij zo'n aansluiting hebt gevonden bij de groep.
    Nu weer alles loslaten en je gaan verheugen op nieuwe mensen en nieuwe indrukken en contacten. Ook hier zal het in het begin even wennen zijn, zeker nu jij iets later arriveert. Na 24 uur weet jij dat echter ook niet meer.
    Wuif even boven Schiphol naar ons in Hoofddorp en ga verder met genieten van deze belevenis.

    Groeten Wilma en Ed

  • 04 Oktober 2014 - 20:07

    Ans Baart:

    Ha Jordy,

    Zojuist las ik voor het eerst al je verslagen. Je moeder heeft me toegevoegd.
    Joh, wat heb jij een geweldige maand achter de rug.
    Hard werken, veel sjouwen, wennen aan de hitte, wennen aan de mensen en dan ook weer afscheid nemen. Wat veel heel verschillende ervaringen! Mooi te lezen dat je er ook echt van kunt genieten.
    Dit kan niemand je meer afnemen.
    Dat sjouwen van het hout op je hoofd, kan ik me helemaal voorstellen. In Ethiopië werd dat vooral door de vrouwen gedaan. Ze konden er ook nog bij blijven lachen, onvoorstelbaar hè!

    Als je mijn reactie leest, heb je alweer kennis gemaakt met de nieuwe groep.
    Ik hoop dat je weer snel kunt wennen en dat je nu heel veel plezier met elkaar gaat hebben en vooral gaat genieten van het schitterende Amerika. Gek idee dat je even heel dichtbij Tiel geweest bent.

    Ik heb genoten van je bericht voor je moeder op haar verjaardag. Goed hoor!
    Leuk ook dat de hele groep een felicitatielied zong. Mooi joh!

    Nou Jordy heel veel plezier de komende weken.
    Hartelijke groet van Ans



  • 05 Oktober 2014 - 18:05

    Herman:

    Hoi Jordy,
    mooi verslag van wat je in Afrika beleefd hebt. Ik denk dat je veel ervaringen opdoet die je hele leven bij je zullen blijven.
    Inmiddels in the States, veel plezier en lekker genieten!
    Pa

  • 08 Oktober 2014 - 14:21

    Margriet En Tim:

    Hoi,
    Wat zullen deze 2 reizen je grondvesten schudden! trots op je!
    Nog even alles in je opnemen! Lekker genieten.
    Groetjes van ons allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 3009

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: